Çocuk Oyun Ekipmanları Nasıl Olmalıdır?
Çocuk oyun araçlarının sınıflandırılması;
Çocuk oyun araçları kullanılan eleman sayısına göre, tek ve birden fazla elemanla oluşturulmuş (birleşik) oyun araçları olarak sınıflandırılabilir.
Çocuğun kas ve beden gelişimine ve sosyalleşmesine katkı sağlayan salıncak, kaydırak, tahterevalli ve tutunma barları gibi bireysel ve grup oyunlarına olanak tanıyan tek elemanla oluşturulmuş oyun araçları yaygın olarak kullanılmakta ve geleneksel oyun araçları olarak tanımlanmaktadır.
Her yaş grubu için tasarlanan ve daha fazla kullanım olanağı sunan birleşik oyun araçları bağlantılı olduğu elemanların biçim ve boyutlarına göre farklılık göstermekte ve daha çok 7-11 yaş grubu çocuklar tarafından kullanılmaktadır.
Birleşik oyun araçları;
Gelişim araçlarına göre çocuk oyun araçları kas gelişimine yardımcı olan ve yaratıcılık ve düş gücünü geliştiren kurgu oyun araçları olarak sınıflandırılabilir. Kayma, tırmanma, atlama, sallanma ve koşma gibi eylemler gerektiren araçlar kaydırak, salıncak, tahterevalli gibi tek elemandan oluşan veya birleşik oyun araçları) çocuğun kas gelişimine yardımcı olmaktadır. Yaratıcılık ve düş gücünü geliştiren çeşitli küpler, bloklar, kum havuzunda oynanmak üzere sert plastik veya ahşap malzemeden yapılmış hayvanlar ve insanlar kurgu oyun araçlarındandır.
Çocuk oyun araçlarının tasarım ölçütleri
Çocuk oyun araçlarının tasarım ölçütleri kullanışlılık, dayanıklılık, güvenlik, estetik ve kullanıcı memnuniyeti olarak tanımlanabilir. Çocuğun oyun alanında gerçekleştirdiği eylemler tasarımda kullanılan çocuk oyun araçlarıyla ilişkilidir. Oturma, koşma, sallanma, atlama ve kayma gibi eylemlerde bulunan 0-6 yaş grubu çocuklar için tasarlanmış oyun araçlarının çocukların yaş gruplarına ve bedensel ölçülerine uygun ve bu eylemleri destekleyecek nitelikte tasarlanması kullanışlılığı arttırmaktadır. 0-6 yaş grubu çocuklar salıncak, tahterevalli, kaydırak, tutunma barları gibi bireysel oyun araçları kullanmaktadır. Koruma barları olan salıncak, eğimi ve yüksekliği az kaydırak, tahterevalli, basit tutunma ve tırmanma araçları bu gruba örnek oluşturmaktadır.
Bu oyun araçlarının tasarımında çizgi film kahramanlarının ve hayvan figürlerinin kullanılması, çocukların bu araçları bir imgeyle hatırlamalarına ve benimsemelerin# yardımcı olmaktadır.
Oyun araçlarında renk önemli bir bileşendir. Araştırmalar çocukların ruh hallerine göre renk seçtiklerini ve genellikle canlı ve parlak renkleri tercih ettiklerini göttermektedir. Bu durum oyun alanlarında duyuları ve tepkileri uyarma ve güçlendirme için kullanılabilir.
0-6 yaş grubuna hizmet sunan oyun araçlarında zemin kum, çakıl benzeri yumuşak malzemeden seçilmelidir. Bu yaş grubu çocukların ha» reket becerisinin kontrollü olması ve ebeveynlerin gözetimine gereksinim duymam oyun araçlarının yanında yarı açık, kapalı mekânlar ile oturma elemanları olmasını gerekli kılmaktadır. Çocuk çeşitli form, renk ve büyüklükteki oyun araçlarıyla oynarken eğleıjmeli; form, renk ve büyüklük gibi kavramları, arkadaşlarıyla birlikte oynarken paylaşmayı, beklemeyi ve işbirliği yapmayı öğrenmelidir.
Çocuk oyun araçlarında farklı renk, doku ve biçim kullanılması çocuk kullanıcıların ilgisini canlı tutacak ve bu alanların kullanım sıklığını arttıracaktır. Çocuk oyun araçlarının tasarımındı dayanıklılık ve güvenlik de önemli ölçütlerdir.
Çocuklar tarafından yoğun olarak kullanılan oyun araçlarının, oyun sırasında oluşacak kırılma, kopmalara dayanıkhj ve çocukların yaralanmalarını engelleyecek malzemeden tasarlanması gerekir. Kullanımda süreklilik ve güvenlik sağlanması için bu araçlarda kullanılacak malzemeler kolay sökülüp takılabilen, değiştirilebilir nitelikte olması ve araçların sıklıkla bakım «d onarımlarının yapılması gereklidir.
Araştırmalar oyun araçlarındaki kazaların % 71 oranında düşmelerden kaynaklandığını göstermektedir.Tırmanma, yükseklik ulaşma ve hız kazanma çocukların ilgi duyduğu ve hoşlandığı eylemledir. Bu nedeni oyun araçlarının kazaların oluşumunu engelleyecek biçimde tasarlanması, tırmanın gerektiren oyun araçlarında zemin yüzeyinde kum-çakıl gibi yumuşak malzeme kullanılması ve zeminin temizlik, bakım ve denetiminin düzenli olarak yapılması gerekildir. Oyun araçları güvenli olduğu kadar davet edici, heyecan verici olmalı ve geniş yaş grubuna da hitap etmeli bu araçlarda kullanılan malzemeler olumsuz çevre koşullarına dayanım göstermelidir.Oyun alanlarında çocukların spor yapmasına olanak tanıyacak araçlara yer verilmelidir.
Çocuk oyun araçları kullanılan eleman sayısına göre, tek ve birden fazla elemanla oluşturulmuş (birleşik) oyun araçları olarak sınıflandırılabilir.
Çocuğun kas ve beden gelişimine ve sosyalleşmesine katkı sağlayan salıncak, kaydırak, tahterevalli ve tutunma barları gibi bireysel ve grup oyunlarına olanak tanıyan tek elemanla oluşturulmuş oyun araçları yaygın olarak kullanılmakta ve geleneksel oyun araçları olarak tanımlanmaktadır.
Her yaş grubu için tasarlanan ve daha fazla kullanım olanağı sunan birleşik oyun araçları bağlantılı olduğu elemanların biçim ve boyutlarına göre farklılık göstermekte ve daha çok 7-11 yaş grubu çocuklar tarafından kullanılmaktadır.
Birleşik oyun araçları;
Gelişim araçlarına göre çocuk oyun araçları kas gelişimine yardımcı olan ve yaratıcılık ve düş gücünü geliştiren kurgu oyun araçları olarak sınıflandırılabilir. Kayma, tırmanma, atlama, sallanma ve koşma gibi eylemler gerektiren araçlar kaydırak, salıncak, tahterevalli gibi tek elemandan oluşan veya birleşik oyun araçları) çocuğun kas gelişimine yardımcı olmaktadır. Yaratıcılık ve düş gücünü geliştiren çeşitli küpler, bloklar, kum havuzunda oynanmak üzere sert plastik veya ahşap malzemeden yapılmış hayvanlar ve insanlar kurgu oyun araçlarındandır.
Çocuk oyun araçlarının tasarım ölçütleri
Çocuk oyun araçlarının tasarım ölçütleri kullanışlılık, dayanıklılık, güvenlik, estetik ve kullanıcı memnuniyeti olarak tanımlanabilir. Çocuğun oyun alanında gerçekleştirdiği eylemler tasarımda kullanılan çocuk oyun araçlarıyla ilişkilidir. Oturma, koşma, sallanma, atlama ve kayma gibi eylemlerde bulunan 0-6 yaş grubu çocuklar için tasarlanmış oyun araçlarının çocukların yaş gruplarına ve bedensel ölçülerine uygun ve bu eylemleri destekleyecek nitelikte tasarlanması kullanışlılığı arttırmaktadır. 0-6 yaş grubu çocuklar salıncak, tahterevalli, kaydırak, tutunma barları gibi bireysel oyun araçları kullanmaktadır. Koruma barları olan salıncak, eğimi ve yüksekliği az kaydırak, tahterevalli, basit tutunma ve tırmanma araçları bu gruba örnek oluşturmaktadır.
Bu oyun araçlarının tasarımında çizgi film kahramanlarının ve hayvan figürlerinin kullanılması, çocukların bu araçları bir imgeyle hatırlamalarına ve benimsemelerin# yardımcı olmaktadır.
Oyun araçlarında renk önemli bir bileşendir. Araştırmalar çocukların ruh hallerine göre renk seçtiklerini ve genellikle canlı ve parlak renkleri tercih ettiklerini göttermektedir. Bu durum oyun alanlarında duyuları ve tepkileri uyarma ve güçlendirme için kullanılabilir.
0-6 yaş grubuna hizmet sunan oyun araçlarında zemin kum, çakıl benzeri yumuşak malzemeden seçilmelidir. Bu yaş grubu çocukların ha» reket becerisinin kontrollü olması ve ebeveynlerin gözetimine gereksinim duymam oyun araçlarının yanında yarı açık, kapalı mekânlar ile oturma elemanları olmasını gerekli kılmaktadır. Çocuk çeşitli form, renk ve büyüklükteki oyun araçlarıyla oynarken eğleıjmeli; form, renk ve büyüklük gibi kavramları, arkadaşlarıyla birlikte oynarken paylaşmayı, beklemeyi ve işbirliği yapmayı öğrenmelidir.
Çocuk oyun araçlarında farklı renk, doku ve biçim kullanılması çocuk kullanıcıların ilgisini canlı tutacak ve bu alanların kullanım sıklığını arttıracaktır. Çocuk oyun araçlarının tasarımındı dayanıklılık ve güvenlik de önemli ölçütlerdir.
Çocuklar tarafından yoğun olarak kullanılan oyun araçlarının, oyun sırasında oluşacak kırılma, kopmalara dayanıkhj ve çocukların yaralanmalarını engelleyecek malzemeden tasarlanması gerekir. Kullanımda süreklilik ve güvenlik sağlanması için bu araçlarda kullanılacak malzemeler kolay sökülüp takılabilen, değiştirilebilir nitelikte olması ve araçların sıklıkla bakım «d onarımlarının yapılması gereklidir.
Araştırmalar oyun araçlarındaki kazaların % 71 oranında düşmelerden kaynaklandığını göstermektedir.Tırmanma, yükseklik ulaşma ve hız kazanma çocukların ilgi duyduğu ve hoşlandığı eylemledir. Bu nedeni oyun araçlarının kazaların oluşumunu engelleyecek biçimde tasarlanması, tırmanın gerektiren oyun araçlarında zemin yüzeyinde kum-çakıl gibi yumuşak malzeme kullanılması ve zeminin temizlik, bakım ve denetiminin düzenli olarak yapılması gerekildir. Oyun araçları güvenli olduğu kadar davet edici, heyecan verici olmalı ve geniş yaş grubuna da hitap etmeli bu araçlarda kullanılan malzemeler olumsuz çevre koşullarına dayanım göstermelidir.Oyun alanlarında çocukların spor yapmasına olanak tanıyacak araçlara yer verilmelidir.